Nu ook met ons extra pakket: een certificaat, incidenten melden en een verbeterplan maken.

aanmelden
Let op! Inloggen is alleen voor de behandeling van meldingen van onvrede. U ontvangt dan inlogggevens van ons.

Veilig incidenten melden

Iedere zorgverlener en kleine zorgorganisatie is verplicht volgens de Wkkgz een interne procedure voor het veilig melden van incidenten (VIM) te hebben, waarin wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met het signaleren van incidenten en hoe deze worden geregistreerd, geanalyseerd en opgevolgd.

Incidenten

De Wkkgz schrijft ook voor dat als een incident merkbare gevolgen voor de gezondheid van de cliënt* heeft of kan hebben, de betrokkene direct geïnformeerd moet worden en in het zorg dossier wordt beschreven wanneer wat gebeurd is, wat ermee gedaan wordt en of terugkoppeling wenselijk is.

Meestal vindt het incident plaats in het bijzijn van de cliënt en is het direct bespreekbaar maken, het noteren in het zorg dossier en het maken van een interne melding voldoende.
Indien dit niet mogelijk is, dan wordt de cliënt achteraf ingelicht en vindt rapportage later plaats.

Calamiteiten

Een calamiteit is een incidenten met ernstige schade of zelfs de dood van de cliënt als gevolg.
Als dit voorkomt is de zorgverlener verplicht te melden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Wat is het verschil tussen een klacht en een incident?

Bij het melden van incidenten gaat het niet om de schuldvraag maar om het signaleren en het leren van onbedoelde fouten en het signaleren van risico’s voor zowel de zorgverlener als de cliënt. Het doel is schade tijdens de zorgverlening te voorkomen.

Een melding van onvrede wordt gedaan door de cliënt of zijn vertegenwoordiger en is gericht op het herstellen van het vertrouwen.

Een melding van een incident wordt gedaan door de zorgverlener en is gericht om onbedoelde schade te voorkomen.

*Waar cliënt staat wordt ook patiënt bedoeld.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.