Exclusieve service en voordelen voor onze leden.

Bekijk het aanbod
Let op! Wanneer u op inloggen klikt wordt u automatisch doorgestuurd naar ons beveiligde digitale platform op het .com domein van Erisietmisgegaan.

Verplichtingen Wkkgz

De Wkkgz verplicht de zorgverlener om aangesloten te zijn bij een effectieve en laagdrempelige klachtenregeling.

Wat zijn de verplichtingen?

Voordat u zich aanmeldt bij een klachtenregeling is het goed om te bekijken of u moet voldoen aan de verplichtingen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg. Dit kunt u doen met de zelftest van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De zelftest heeft ook een uitzonderingenlijst. Hier vindt u wanneer u als zorgverlener niet hoeft te voldoen aan de verplichtingen uit de Wkkgz.

Een aantal van de belangrijkste verplichtingen uit de Wkkgz om rekening mee te houden zijn voor u als zorgverlener:

Een laagdrempelige klachtenregeling. Het is belangrijk dat de klachtenregeling waar u zich bij aansluit schriftelijk toegankelijk is voor uw cliënten.

Een klachtenfunctionaris die u als zorgverlener en uw cliënt kan begeleiden bij het vinden van een oplossing voor de onvrede die is ontstaan.

Als het niet lukt om een oplossing te vinden en de cliënt besluit om de klacht voor te leggen aan de geschillencommissie, dan moet u een beroep kunnen doen op een door het Ministerie van VWS erkende geschillencommissie.

De Consumentenbond is betrokken bij de oprichting van onze geschillencommissie en heeft in die rol ingestemd met het geschillenreglement en de aanstelling van de commissieleden. De Consumentenbond wordt niet betrokken bij de inhoudelijke behandeling van geschillen.

De klachtenfunctionaris kan de cliënt in dit proces begeleiden.

Voor uw cliënten moet het duidelijk zijn bij welke klachtenregeling u zich als zorgverlener heeft aangesloten en waar uw cliënten alle informatie hierover kunnen vinden. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door de klachtenregeling over te nemen op uw eigen website of door duidelijk aan te geven waar uw cliënten de informatie anders kunnen vinden. Wilt u voldoen aan de vereisten van de Wkkgz en gebruik maken van de klachtenregeling van Erisietsmisgegaan?

Neem dan contact met ons op.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.