Als professional klachten voorkomen? Meld u aan voor onze workshops.

Lees meer
Let op! Wanneer u op registreren of inloggen klikt wordt u automatisch doorgestuurd naar ons beveiligde digitale platform op het .com domein van Erisietmisgegaan.

Verplichtingen Wkkgz

De Wkkgz verplicht de zorgverlener om aangesloten te zijn bij een externe klachtenregeling.

Wat zijn de verplichtingen?

Voordat u zich aanmeldt bij een klachtenregeling is het goed om te bekijken of u moet voldoen aan de verplichtingen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg. Dit kunt u doen met de zelftest van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De zelftest heeft ook een uitzonderingenlijst. Hier vindt u wanneer u als zorgverlener niet hoeft te voldoen aan de verplichtingen uit de Wkkgz.

Een aantal van de belangrijkste verplichting uit de Wkkgz om rekening mee te houden zijn voor u als zorgverlener:

Een laagdrempelige klachtenregeling. De klachtenregeling van Erisietsmisgegaan vindt u hier en is ondersteund door de Consumentenbond. Het is belangrijk dat de klachtenregeling waar u zich bij aansluit schriftelijk toegankelijk is voor uw cliënten.

Een klachtenfunctionaris die u als zorgverlener en uw cliënt kunnen begeleiden bij het vinden van een oplossing voor de onvrede die is ontstaan.

Als het niet lukt om een oplossing te vinden en de cliënt besluit om de klacht voor te leggen aan de geschillencommissie, dan moet u een beroep kunnen doen op een door het Ministerie van VWS erkende geschillencommissie. De klachtenfunctionaris kan de cliënt in dit proces begeleiden.

Voor uw cliënten moet het duidelijk zijn bij welke klachtenregeling u zich als zorgverlener heeft aangesloten en waar uw cliënten alle informatie hierover kunnen vinden. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door de klachtenregeling over te nemen op uw eigen website of door een duidelijk aan te geven waar uw cliënten de informatie anders kunnen vinden. Wilt u voldoen aan de vereisten van de Wkkgz en gebruik maken van de klachtenregeling van Erisietsmisgegaan?

Neem dan contact met ons op.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.