Heb je onze nieuwe nieuwsbrief al gelezen?

Klik hier

Complicatie, incident of toch een calamiteit: Weet jij het verschil?

Als zorgverlener doe je er alles aan om fouten te voorkomen. Toch kan er iets misgaan. Wanneer spreek je dan over een complicatie, incident of calamiteit?

In dagelijks spreektaal gebruiken we deze woorden vaak door elkaar. Maar binnen de zorgverlening is er zeker een verschil tussen de drie. Het is belangrijk voor iedere zorgprofessional om het verschil tussen complicatie, incident en calamiteit te weten.

Waarom? Hieronder leggen we het uit.

Wat is het verschil tussen een complicatie, incident en calamiteit?

Complicatie, incident en calamiteit zijn verschillende manieren om te zeggen dat er iets is misgegaan. Maar er zit een groot verschil tussen bijvoorbeeld een complicatie en een calamiteit. Centraal staat de vraag: had de situatie voorkomen kunnen worden als er anders was gehandeld?

  • Wanneer er iets is misgegaan, maar er volgens de richtlijnen gewerkt is, spreken we over een complicatie.
  • Wanneer er iets is misgegaan, er niet volgens de richtlijnen gewerkt is maar de situatie geen ernstige gevolgen heeft, spreken we over een (bijna) incident.
  • Wanneer er iets is misgegaan, er niet volgens de richtlijnen gewerkt is en er ernstige/schadelijke gevolgen zijn, spreken we over een calamiteit.

 

Om het nog wat duidelijker te maken, geeft de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) het volgende voorbeeld: “Een wondinfectie is een bekende complicatie, maar als deze is voorafgegaan door onvoldoende steriel werken, dan is het een incident. Wanneer deze wondinfectie ernstige gevolgen heeft, zoals een amputatie, dan is er sprake van een calamiteit”

Een complicatie kun je niet voorkomen, maar een incident en een calamiteit wel!

Waarom moet je dit als zorgprofessional weten?

Een complicatie kun je helaas niet voorkomen, maar een incident en een calamiteit wel! Daarom is iedere zorgaanbieder verplicht om een interne procedure te hebben voor het veilig melden van incidenten (VIM).

Tijdens een VIM-procedure wordt er onder andere gekeken naar de ernst van de situatie, welke maatregelen er zijn genomen en andere suggesties om eenzelfde incident te voorkomen.

Wanneer er sprake is van een calamiteit moet dit gemeld worden aan de IGJ. Het verschilt per zorgsector door welke commissie een melding wordt behandeld. Voor de jeugdzorg komt een melding bijvoorbeeld terecht bij de Commissie Meldingen Jeugd.

Hoe kan ik veilig incidenten melden (VIM)?

In ons Extra pakket bieden we een VIM-procedure aan. Wanneer je inlogt op jouw persoonlijke dashboard, kun je via ‘Mijn downloads’ het VIM-formulier invullen. Nadat je het formulier hebt ingevuld, kun je deze downloaden en eventueel uitprinten.

Zo heb je snel en overzichtelijk een beeld van alle (bijna) incidenten die plaatsvinden. Om verandering te stimuleren, raden we het aan om regelmatig een teambespreking en/of intervisie te organiseren.

Ook als zzp’er is het belangrijk om (bijna) incidenten te bespreken. Dit kun je bijvoorbeeld doen met beroepsgenoten. Op deze manier leert iedereen van het (bijna) incident.

Complicatie, incident, calamiteit

De ernst van een situatie bepaalt of we spreken over een complicatie, incident of calamiteit.

Iedere zorgaanbieder is verplicht om een veilig (bijna) incidenten procedure te hebben. Calamiteiten moeten daarnaast gemeld worden aan de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd.

Wil jij ook veilig incidenten melden? Meld je aan voor ons Extra pakket!

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.