Wat is de Wkkgz?
Werkzaam als ZZP’er of heeft u een organisatie in de zorg?
Dan bent u als zorgverlener verplicht om aangesloten te zijn bij een externe klachtenregeling.
De overheid wil dat iedereen goede zorg krijgt. Daarom heeft de overheid wettelijk vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt en wat er moet gebeuren als mensen een klacht hebben over de zorg. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Zorgverleners kunnen leren van klachten en ongewenste gebeurtenissen in de zorg. Doel van de wet is dan ook: openheid over klachten en ongewenste gebeurtenissen en ervan leren. Om zo gezamenlijk de zorg te verbeteren.
De wet regelt het volgende:
Een betere en snelle aanpak van klachten: zorgvragers kunnen terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgverlener. Een goed gezamenlijk gesprek werkt vaak het beste. Lost een gesprek het probleem niet op?
Dan kan de zorgvrager een beroep doen op een onafhankelijke geschilleninstantie. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen.
Zorgverleners kunnen veilig incidenten melden: zorgverleners moeten voorvallen in de zorg kunnen melden, met elkaar bespreken en ervan leren om de zorg te verbeteren.
De zorgvrager krijgt een sterkere positie: zorgvragers hebben het recht op goede informatie als er in de zorgverlening iets niet goed is gegaan.
Uitbreiding meldplicht: zorgverleners moeten alle vormen van geweld in de zorgrelatie melden aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Zeker weten of u onder de Wkkgz valt?
Wij helpen u graag!
Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
- Snel geholpen
- Persoonlijk contact
Korting voor onze leden
Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners
- Snel besparen
- Betrouwbare partners