Wat kunt u verwachten van een vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon is een onafhankelijk aanspreekpunt voor cliënten en zorgverleners. De vertrouwenspersoon vangt melders op wanneer zij ongewenst gedrag (hebben) ervaren. Door een luisterend oor te bieden en passende begeleiding te geven draagt de vertrouwenspersoon bij aan het welzijn van de melder.

De vertrouwenspersoon kan ook van betekenis zijn voor de organisatie door voorlichting te geven over (on)gewenst gedrag en integriteit.
Zij kan adviseren over het stellen en handhaven van gedragsvormen binnen de organisatie.

De vertrouwenspersoon draagt bij aan het bevorderen van een gezonde, prettige en veilige werkomgeving voor zorgverleners en aan de kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening aan cliënten.

1. Opvangen en begeleiden 

De vertrouwenspersoon:

vangt de melders op die ongewenste omgangsvormen (hebben) ervaren, luistert naar hun verhaal en biedt begeleiding bij onderwerpen zoals pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld en discriminatie,

denkt mee bij het vinden van een passende oplossing en onderneemt alleen actie in overleg met de melder en met diens toestemming,

begeleidt en ondersteunt bij (klacht)gesprekken en het indienen van een officiële klacht,

verwijst zo nodig door,

biedt nazorg aan de melder en zorgt dat de klacht goed is afgehandeld.

2. Voorlichting en informeren van de organisatie

De vertrouwenspersoon:

geeft graag informatie over haar rol en werkwijze,

kan voorlichting geven over preventie van ongewenst (grensoverschrijdend) gedrag en het bevorderen van goed gedrag,

kan bijdragen aan het bewustwordingsproces rondom (on)gewenst gedrag en organiseert in overleg trainingen om hieraan bij te dragen..

3. Signaleren en adviseren

De vertrouwenspersoon:

kan gevraagd en ongevraagd adviseren over de sfeer, de sociale veiligheid binnen de organisatie, het werkklimaat en (on)gewenst gedrag als meldingen daartoe aanleiding geven,

stelt jaarlijks een verslag op met daarin de aard van en het aantal meldingen. De gegevens in het verslag zijn nooit te herleiden naar de melders,.

doet aanbevelingen in het jaarverslag voor aanpassingen of verbeteringen van het beleid en procedures op het gebied van preventie van ongewenste omgangsvormen en de inhoud van de gedragscode.

Vertrouwelijk en onafhankelijk

De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht. Alles wat er besproken wordt is vertrouwelijk en wordt niet gedeeld met anderen. Daarnaast is de vertrouwenspersoon onafhankelijk. en niet in dienst van de betrokken organisatie.

Onze vertrouwenspersonen zijn gecertificeerd door de LVV (Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen) en zijn bereikbaar via vertrouwenspersoon@erisietsmisgegaan.nl.

Wij helpen u graag!

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • Snel geholpen
  • Persoonlijk contact

Korting voor onze leden

Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners

  • Snel besparen
  • Betrouwbare partners