Sluit nu het EXTRA pakket af inclusief incidenten melden en werken met de verbetercyclus (PDCA)

Ontdek meer

Zelfverzekerd zorg verlenen: 3 tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Zelfvertrouwen is belangrijk om goede zorg te kunnen verlenen.

Waarom? Omdat je met een gezonde dosis zelfvertrouwen goede (en snellere) beslissingen kunt maken. Hierdoor kun je goed reageren op een zorgvraag en bouw je een vertrouwensband op met je cliënten.

Vind je het soms moeilijk om zelfverzekerd zorg te verlenen? Gebruik dan onze 3 tips om jouw zelfvertrouwen een boost te geven!

Tip 1: Schrijf het op

Zelfvertrouwen betekent eigenlijk vertrouwen hebben in je eigen functioneren. Soms zijn er momenten waardoor je dit vertrouwen verliest. Door deze momenten voor jezelf op te schrijven kun je eenzelfde situatie voorkomen.

Vraag jezelf af: wat zorgde ervoor dat ik me onzeker voelde? Wist je bijvoorbeeld het antwoord op een vraag niet of keek er een collega over je schouder mee. Ga vervolgens voor jezelf na hoe je dit een volgende keer kunt oplossen.

Bijvoorbeeld: een cliënt stelt een vraag en je weet het antwoord niet. Voor een volgende keer kun je jezelf voorhouden om rustig te blijven, aan te geven dat je het antwoord niet weet en dit zal navragen bij een collega. Herhaal vervolgens tegen jezelf: “Het is oké als ik het antwoord niet weet”.

Zelfvertrouwen is belangrijk om goede zorg te kunnen verlenen.

Tip 2: Omarm je kwetsbaarheid

Voor zorgprofessionals is goed contact met cliënten essentieel om goede zorg te leveren. Soms kan de relatie met een cliënt moeizaam verlopen. Een cliënt kan bijvoorbeeld emotioneel of aanvallend reageren.

Vaak is dit niet kwaad bedoeld, maar een uiting van frustratie. Door begrip te tonen en jezelf juist kwetsbaar op te stellen kun je samen werken aan een oplossing.

Door je open op te stellen en vragen te stellen, geef je ruimte aan de ander en wordt het in plaats van jouw probleem een gezamenlijk probleem. Op deze manier ontstaan er mogelijkheden om aan een oplossing te werken.

Tip 3: Deel je ervaringen met anderen

Start met andere zorgverleners een intervisiegroepje.

Je kunt met elkaar ervaringen delen en moeilijke situaties bespreken. Breng een casus in en vraag aan de anderen hoe zij zouden reageren of een probleem zouden oplossen. Leer van elkaar. Het vak van een zorgprofessionals kan soms eenzaam zijn. Deel daarom je ervaringen met anderen. Dat geeft zelfvertrouwen, je kunt leren van elkaar, lachen met elkaar en je maakt het niet te eenzaam.

Mocht je zo’n intervisiegroepje willen starten, dan helpen we je daar graag mee. Neem contact met ons op via info@erisietsmisgegaan.nl of +31 (0) 35 20 31 585.

Zelfverzekerd zorg verlenen

Zonder zelfvertrouwen kan het lastig zijn om goede dienstverlening te leveren. Onthoud de momenten van onzekerheid en overdenk deze op een rustig moment. Praat erover met andere zorgverleners en leer van elkaar zodat je het de volgende keer anders kan doen.

Laat daarom ook je kwetsbare kant zien aan cliënten. Hierdoor kunnen jullie samen het probleem oplossen en verder op een prettige manier samenwerken.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.