Waarom is het belangrijk om een klacht goed af te handelen?

De manier waarop je als zorgprofessional omgaat met een klacht is belangrijk. Waarom? Omdat we natuurlijk het beste met onze cliƫnten voor hebben!

Maar waarom nog meer?

Waarom vind jij het belangrijk dat een klacht goed wordt afgehandeld?

Onvrede wegnemen

Je wilt onvrede zo snel mogelijk wegnemen. Maar het beste met je cliƫnt voor hebben is soms niet genoeg. Het kan zijn dat je het niet eens bent met de cliƫnt of dat de cliƫnt niet met jou wil meedenken.

Waarom is het dan nog steeds belangrijk om een klacht goed af te handelen?

Kortgezegd: een klacht goed afhandelen doe je niet alleen voor jouw cliĆ«nt. Je doet het ook voor jezelf. Wanneer je jouw eigen ā€˜waaromā€™ weet kun je beter reageren op een klacht. Ook wanneer je deze liever links laat liggen.

Soms is het beste met je cliƫnt voor hebben niet genoeg om een klacht goed af te handelen.

5 redenen om een klacht goed af te handelen

Als je weet waarom je iets doet, gaat het je vaak makkelijker af. Om je te helpen hebben we hieronder 5 redenen opgesomd waarom het belangrijk is voor zorgverleners om klachten goed af te handelen.

  1. Van elke klacht kun je leren: waar schiet mijn dienstverlening nog te kort? Hoe kan ik beter communiceren? Wat heb ik over het hoofd gezien? Door een klacht goed af te handelen leer je veel over ongewenste gebeurtenissen en hoe je dit kunt voorkomen. Hierdoor wordt de kwaliteit van jouw zorgverlening alleen maar beter.
  2. Gemiddeld deelt een cliĆ«nt zijn onvrede aan tien anderen. Deze tien vertellen het vaak weer door aan 3 anderen. Zo wordt het slechte nieuws snel verspreid. Wanneer jij een klacht goed afhandelt, kunnen ze een goed einde vertellen bij het verhaal: ā€œGelukkig werd het probleem snel en goed opgelost.ā€
  3. Wanneer een cliƫnt niet bij jou terecht kan met een klacht, wordt deze bij anderen neergelegd. Hierdoor wordt een negatief beeld van jouw dienstverlening gecreƫerd. Dit kan leiden tot minder aanmeldingen van nieuwe cliƫnten of zelfs afmeldingen van bestaande cliƫnten.
  4. Het goed afhandelen van een klacht kan vaak de zorgrelatie verbeteren. Door je hart te luchten en samen opzoek te gaan naar een oplossing, worden eerdere ongemakkelijkheden besproken en uit de weg gehaald.
  5. Er kan een hoge prijs zitten aan het niet goed oplossen van een klacht. Jouw cliƫnt kan het geschil melden bij een erkende geschillencommissie. De geschillencommissie doet een bindende uitspraak voor beide betrokkenen. Dat kan de zorgrelatie en voortzetting van de zorgverlening onder druk zetten.

 

Wat zou jij willen toevoegen aan deze lijst?

Elke klacht goed afhandelen

We hebben het beste met onze cliƫnten voor, maar soms heb je meer nodig om een klacht goed af te handelen.

Door je eigen ā€˜waaromā€™ duidelijk voor jezelf te hebben, kun je beter omgaan met onvrede en sneller vertrouwen herstellen.

Vind jij het belangrijk om een klacht goed af te handelen? Lees meer over het Extra pakket en meld je aan voor ons lidmaatschap.

Wij helpen u graag!

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • Snel geholpen
  • Persoonlijk contact

Korting voor onze leden

Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners

  • Snel besparen
  • Betrouwbare partners