Wtza: Wet toetreding zorgaanbieders : vóór 1 juli a.s. moet je aan een aantal vereisten voldoen.

Ontdek meer
Let op! Inloggen is alleen voor de behandeling van meldingen van onvrede. U ontvangt dan inlogggevens van ons.

Werkplezier in de zorg: 4 tips hoe je werken in de zorg kunt omdenken

Op 25 januari wordt voor de vierde keer de Dag van het werkplezier in de zorg georganiseerd. Dit jaar staat in het teken van ‘ode aan de zorg’.

Zoals op de officiële website staat: “Ondanks dat de coronacrisis nog altijd een zware wissel trekt op de dagelijkse werkzaamheden van zorgprofessionals, gebeurt er zo veel moois.”

Wij vinden het belangrijk dat iedere zorgprofessional met plezier zijn of haar werk doet. Maar soms kan dit lastig zijn. Daarom geven we in dit artikel 4 tips hoe je jouw werk kunt omdenken.

Omdenken op het werk

Omdenken is een techniek ontwikkeld door Berthold Gunster. Omdenken is geïnspireerd op improvisatiespel; wanneer iemand een voorstel doet, stem je daarmee in en bouw je erop verder. Oftewel: “ja, en…”.

“Ja, en…” helpt om anders te kijken naar een probleem. In plaats van het probleem centraal te zetten (“Ja, maar…” of vastdenken), kijk je naar wat er allemaal mogelijk is. Een probleem is hierin geen probleem maar een kans waarmee je aan de slag kunt gaan.

Eind vorig jaar is het boekje Omdenken op het werk uitgekomen. Hierin gaat Gunster verder in op hoe je omdenken kunt toepassen op het werk.

Soms is een probleem helemaal geen probleem, maar een manier van denken.

4 tips voor meer werkplezier

  1. Niet alles hoeft opgelost te worden. Wanneer we te maken hebben met een probleem, willen we deze het liefst meteen oplossen. Maar ons leven is een stuk complexer en ons ‘oplossingsreflex’ is daar niet altijd op berekend. Door kalm te blijven en de feiten te accepteren, kun je kijken hoe een probleem nieuwe mogelijkheden kan bieden.
  2. Wu Wei. Wu Wei komt uit het taoïsme en betekent ‘doen door niet doen’. Soms is een probleem helemaal geen probleem, maar een manier van denken. Hierdoor, als we het instinctief proberen op te lossen, creëren we juist alleen maar meer problemen. Door een stapje terug te doen, kan een probleem zich soms vanzelf oplossen.
  3. Verpersoonlijken van de werkvloer. Zoals Gunster schrijft in Omdenken op het werk:Hoe beter werkgever en werknemer op de hoogte zijn van elkaars persoonlijke wensen en eigenaardigheden, des te makkelijker wordt het om win-winafspraken te maken, die anders nooit mogelijk zouden zijn.” Door rekening te houden met elkaar, kun je (onnodige) stress en irritaties voorkomen.
  4. Vergroot het vertrouwen in elkaar. Vertrouwen ligt aan de basis van een goede en gezellige werkrelatie. Het is belangrijk om alles goed geregeld te hebben, maar als je dingen over-regelt, kan dit juist negatief uitpakken. Hierdoor neem je de autonomie van mensen af en ontstaat er een onprettige werksfeer. Vertrouwen – en herstel van vertrouwen – moet de focus zijn wanneer je anderen wilt aansturen.

Wil je verder lezen? Omdenken op het werk is verkrijgbaar via Omdenken.nl.

Omdenken in de zorg

Werkplezier is belangrijk, ook als je aan het voorfront staat van de coronacrisis. Door werk om te denken, kun je in moeilijke tijden samen werken aan een goede en gezellige werksfeer.

In Omdenken op het werk laat Berthold Gunster zien hoe je dit kunt doen.

Wil jij een klachtenregeling met persoonlijke oplossingen die gericht is op herstel van vertrouwen? Meld je aan als lid!

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.