Sluit nu het EXTRA pakket af inclusief incidenten melden en werken met de verbetercyclus (PDCA)

Ontdek meer

Wat is een klacht volgens de Wkkgz?

Wat is een klacht?

Een klacht is iedere uiting van onvrede van jouw cliënt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een medische misser
  • Niet nakomen van afspraken
  • Het niet opslaan van informatie
  • Een onprettig gevoel bij de behandeling.

 

Een klacht kan dus betrekking hebben op alle beslissingen en handelingen van een zorgverlener. Het is daarom belangrijk dat je met alle signalen serieus omgaat.

Van lange wachttijden tot verkeerde medicatie, als zorgverlener heb je te maken met uiteenlopende soorten klachten.

Welke klachten vallen onder de Wkkgz?

Van lange wachttijden tot verkeerde medicatie, als zorgverlener heb je te maken met uiteenlopende soorten klachten.

Volgens de Wkkgz kunnen cliënten onvrede melden bij een onafhankelijke klachtenregeling. Het maakt niet wat de inhoud van de klacht is. Bij iedere melding gaan wij opzoek naar de beste oplossing.

Wel adviseren we je om altijd eerst samen in gesprek te gaan.

Wordt iedere klacht in behandeling genomen?

Zoals gezegd: voor iedere melding van onvrede gaan wij opzoek naar de beste oplossing. Maar wij nemen niet iedere klacht in behandeling.

In onze klachtenregeling kun je lezen wanneer een klacht niet wordt behandeld:

  1. Een klacht is al voorgelegd aan een rechter of een andere bevoegde instantie.
  2. Een klacht heeft geen betrekking op het handelen van de zorgverlener (bijvoorbeeld als een zorgverzekeraar een medicijn niet wil vergoeden; helaas kan de zorgverlener daar niets aan doen).

Iedere klacht behandelen?

Volgens de Wkkgz is een klacht elke uiting van onvrede over de beslissingen en handelingen gemaakt door een zorgverlener.

Een cliënt kan een klacht melden bij de klachtenregeling van een zorgverlener. Een klacht kan niet worden behandeld als deze al is voorgelegd aan een andere instantie of geen betrekking heeft op de zorgverlener.

Wil jij ook goed klachten behandelen? Kijk eens bij onze klachtenregeling.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.