Vertrouwenspersoon cliënten

Werkzaam als zzp’er of heeft u een organisatie in de zorg?
Dan is een externe vertrouwenspersoon voor cliënten een waardevolle aanvulling op uw klachtenregeling.

De waarde van een externe vertrouwenspersoon voor cliënten

Een sociaal veilige en ondersteunende zorgomgeving is de basis van een prettige organisatie. Het welzijn van cliënten speelt hierin een cruciale rol. Een externe vertrouwenspersoon voor cliënten helpt niet alleen om onvrede bespreekbaar te maken, maar laat ook zien dat jouw organisatie betrokken is bij de mentale gezondheid en tevredenheid van haar cliënten.

Vertrouwen als basis voor een open werkcultuur

Een externe vertrouwenspersoon biedt cliënten een laagdrempelige, onafhankelijke plek om in vertrouwen over problemen betreffende de zorgverlening te praten. Of het nu gaat om ongewenst gedrag of persoonlijke kwesties, het gevoel om gehoord te worden, is essentieel. Dit bevordert niet alleen het welzijn, maar ook een cultuur waarin cliënten open durven te zijn.

Onafhankelijk en professioneel

Onze externe vertrouwenspersonen opereren volledig onafhankelijk van de organisatie. Dit creëert een veilige omgeving waarin cliënten vrijuit kunnen spreken, zonder zich zorgen te maken over vertrouwelijkheid of een onveilige zorgrelatie. Deze onafhankelijkheid verlaagt de drempel om hulp te zoeken en draagt bij aan duurzame oplossingen die het welzijn en de zorgrelatie op de lange termijn versterken.

Inzicht en preventie

Naast het bieden van een luisterend oor kan een externe vertrouwenspersoon signalen opvangen en inzichten bieden in bredere organisatievraagstukken. Dit helpt de organisatie preventieve stappen te zetten richting een gezondere en sociaal veiligere zorg- en werk omgeving. Hiermee worden problemen vroegtijdig aangepakt, wordt escalatie voorkomen en draagt het bij aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg in de gehele organisatie.

Samen werken aan preventie

Een externe vertrouwenspersoon is een waardevolle aanvulling voor iedere organisatie die werk wil maken van een veilige en inclusieve zorg- en werkcultuur. Het laat zien dat je niet alleen geluisterd wordt naar cliënten, maar ook dat signalen serieus genomen worden en dat de organisatie bereid is beleid te voeren om soortgelijke situaties te voorkomen en te leren van meldingen.

De vertrouwenspersonen van Erisietsmisgegaan.nl zijn gecertificeerd als LVV-Registervertrouwenspersoon (Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen).

Zij zijn bereikbaar via:
vertrouwenspersoon@erisietsmisgegaan.nl of 035 203 1373

Wij helpen u graag!

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • Snel geholpen
  • Persoonlijk contact

Korting voor onze leden

Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners

  • Snel besparen
  • Betrouwbare partners