Wtza: Wet toetreding zorgaanbieders : vóór 1 juli a.s. moet je aan een aantal vereisten voldoen.

Ontdek meer
Let op! Inloggen is alleen voor de behandeling van meldingen van onvrede. U ontvangt dan inlogggevens van ons.

Verbindende communicatie: In gesprek met levenscoach Richelle van Loon

“Als iemand ergens onvrede over heeft, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je iets fout hebt gedaan of dat één van jullie ongelijk heeft.”

Als levenscoach helpt Richelle van Loon mensen die graag vanuit hun authentieke zelf willen leven en ondernemen. Een belangrijk onderdeel hierin is het omgaan met conflict en confrontatie. Dit doet ze aan de hand van geweldloze of verbindende communicatie, een vier stappen model ontwikkeld door psycholoog Marshall Rosenberg.

Richelle: “Als je het over conflicten hebt, is het belangrijk om te leren hoe je als professional het beste kunt omgaan met confrontatie.”

In verbinding blijven tijdens een conflict

Richelle: “Mensen denken al snel ‘als iemand het niet met mij eens is, kan ik geen normaal gesprek aangaan’. Door meteen de deur dicht te doen, kom je niet verder. Je kan én het niet met elkaar eens zijn én elkaar horen.”

De reactie die je krijgt is namelijk de sleutel tot verbinding. “In plaats van naar een ander te wijzen, en de ander weer naar jou, is het belangrijk om een stap terug te doen.”

“Pas als je je beseft wat je doet en bewust wordt waarom je dat doet, kun je jezelf vragen: maar wat zou ik willen doen?”

“Als iemand begint te schreeuwen, schreeuw niet net zo hard mee. Vraag jezelf af: wat kan ik aanpassen in mijn communicatie om een andere reactie te krijgen?”

Anticiperen in een gesprek

“Vaak bereiken we elkaar niet via de mail doordat we langs elkaar heen communiceren”, vertelt Richelle. “Als je face-to-face staat, kun je beter anticiperen op de situatie en kun je sturen in de toon waarop er gecommuniceerd wordt.”

“Als iemand begint te schreeuwen, schreeuw niet net zo hard mee. Vraag jezelf af: wat kan ik aanpassen in mijn communicatie om een andere reactie te krijgen?”

“Door jezelf juist kwetsbaar op te stellen kun je een betere connectie maken”, voegt Richelle toe. “Want wat gebeurt hier nou? Hoe voel ik mij daarbij? Door rustig te blijven en aan te geven wat deze reactie met jou doet, krijg je een heel ander soort communicatie.”

Gedrag aanpassen

Richelle: “Het is natuurlijk niet zo dat je jouw gedrag meteen kan veranderen. Het is een leerproces. Dit vergt tijd en aandacht. Vooral als jouw levenspatroon al jaren hetzelfde is.”

“Je hersenen moeten nieuwe neurologische paden aanmaken voordat je daadwerkelijk jouw gedrag kan aanpassen. Om nieuwe neurologische paden aan te maken moet je op zijn minst veertig dagen achter elkaar hetzelfde doen. Dat is lastig, vooral omdat we over veel dingen niet nadenken en het gewoon automatisch doen.”

“Maar uiteindelijk geloof ik wel dat als je er bewust van bent, je niet meer wordt geleefd door de waan van de dag. Je kunt dan vaak beter jouw behoeftes bewaken en je grenzen aangeven.”

Verbindende communicatie in de zorg

Het is belangrijk om als professional goed te kunnen omgaan met confrontatie. Verbindende communicatie kan hierbij helpen.

Vraag jezelf af wat je kunt doen om een andere reactie te krijgen. De reactie die je krijgt is namelijk de sleutel tot verbinding.

Opzoek naar meer tips? Volg ons op Instagram, Facebook en LinkedIn!

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.