Sluit nu het EXTRA pakket af inclusief incidenten melden en werken met de verbetercyclus (PDCA)

Ontdek meer

De regie teruggeven: In gesprek met vertrouwenspersoon Mandy Lagerweij

“Als vertrouwenspersoon bied ik een luisterend oor. Samen kijken we naar welke keuzes er zijn voor jouw probleem. Ik help je vervolgens met het maken van een keuze die het beste bij jou past.”

Mandy Lagerweij is coach en vertrouwenspersoon bij Erisietsmisgegaan.nl. Mandy: “In beide rollen breng ik belemmeringen in kaart, kijk ik naar wat er nodig is en waar ik eventueel kan bijsturen.”

Maar het werk van een coach en een vertrouwenspersoon zijn heel verschillend. “Als coach loop je mee in het leerproces, terwijl je als vertrouwenspersoon meer een klankbord bent.”

Een vertrouwenspersoon geeft de regie terug

Een vertrouwenspersoon is een onafhankelijk aanspreekpunt voor cliënten en/of medewerkers binnen een organisatie. Je kunt bij een vertrouwenspersoon terecht wanneer je te maken hebt (gehad) met ongewenst gedrag. Denk bijvoorbeeld aan pesten, discriminatie of intimidatie.

Het teruggeven van de regie is volgens Mandy essentieel in haar werk. Mandy: “Eigen regie gaat over persoonlijk leiderschap en empowerment. Het maakt dat je bewust bent dat je keuzes kunt maken en sturing kunt geven aan je leven.”

“Iemand is naar je toegekomen om zijn of haar verhaal in vertrouwelijkheid te vertellen. Als je dan actief gaat bemiddelen, kijk je naar de gulde middenweg.” Dit schaadt het vertrouwen van de melder en lost het probleem vaak niet op.

“Als je elkaar veroordeelt gaat het gesprek niet meer over het gevoel dat het gedrag teweeg heeft gebracht, maar over de persoon zelf.”

Open aanspreekcultuur bevorderen

“Vanuit huis heb ik meegekregen dat alles bespreekbaar is”, vertelt Mandy. Maar op een werkvloer wordt dit vaak anders ervaren. Het bevorderen van een open aanspreekcultuur is belangrijk om conflicten te voorkomen.

“Als iemand je aanspreekt over grensoverschrijdend gedrag, dan gaat het over de ervaring van de ander. Wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het gevoel dat jouw gedrag heeft veroorzaakt, draag je bij aan de oplossing van het probleem. Vaak zie je dat veroorzakers niet weten wat hun gedrag teweeg brengt. Door iemand erop te wijzen kan een probleem soms meteen worden opgelost.”

“Het is hierbij belangrijk dat je bij jezelf blijft”, voegt Mandy toe. “Als je elkaar veroordeelt gaat het gesprek niet meer over het gevoel dat het gedrag teweeg heeft gebracht, maar over de persoon zelf.”

Ongewenst gedrag bespreekbaar maken

Een open aanspreekcultuur is alleen mogelijk als er vertrouwen is. “Het begint natuurlijk met respect voor elkaar”, zegt Mandy. “Maar het is ook belangrijk om hierover een intern (en extern) beleid op te stellen. Wat kun je van elkaar verwachten? Welke afspraken maak je hierover?”

Het aanstellen van een (onafhankelijke) vertrouwenspersoon helpt om ongewenst gedrag bespreekbaar te maken. Naast dat een vertrouwenspersoon medewerkers en/of cliënten helpt bij het oplossen van onvrede, signaleert en adviseert een vertrouwenspersoon over het werkklimaat.

Mandy: “Door de arbeidsomstandigheden te blijven toetsen, medewerkers te informeren en tijdig maatregelen te treffen, geef je kenbaar dat je melders serieus neemt en onvrede wilt voorkomen.”

Vertrouwenspersoon van Erisietsmisgegaan.nl

Mandy Lagerweij is vertrouwenspersoon bij Erisietsmisgegaan.nl. Als vertrouwenspersoon geeft ze de regie terug aan mensen die te maken hebben (gehad) met ongewenst gedrag.

Daarnaast stimuleert ze een open aanspreekcultuur en herstelt ze vertrouwen op de werkvloer.

Wil jij ook gebruik maken van onze vertrouwenspersoon? Neem contact met ons op via info@erisietsmisgegaan.nl of +31 (0) 35 20 31 585.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.