Word nu lid en krijg een gratis jaar plus-lidmaatschap bij Boostz

Lees meer

Bijna alles dat je moet weten over veilig incidenten melden (VIM)

Iedere zorgaanbieder is verplicht om een interne procedure voor verbeteren te hebben. Veilig incidenten melden, ook wel VIM, speelt hierin een belangrijke rol.

In het Extra pakket bieden wij een VIM-procedure aan. Maar wat houdt dit in? Wanneer is iets een incident? En wie moet een incident melden?

In dit artikel geven we je alle know-how!

Veilig incidenten melden procedure

Volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) moet iedere zorgaanbieder een VIM-procedure hebben. Hieronder vallen ook zelfstandigen, kleine zorgaanbieders, cosmetische behandelaars en aanbieders van alternatieve geneeswijze.

Een VIM-procedure is voor intern gebruik en heeft als doel om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Een VIM-procedure bestaat vaak uit drie stappen:

  1. Het melden van (bijna) incidenten
  2. Het analyseren van en/of reflecteren op meldingen van (bijna) incidenten
  3. Het inzetten van maatregelen om (bijna) incidenten te voorkomen

 

Als zorgorganisatie is het belangrijk om alle medewerkers op de hoogte te brengen van de VIM-procedure en meldingen van (bijna) incidenten te stimuleren.

Elk (bijna) incident moet gemeld worden door de zorgprofessional.

Wanneer is iets een (bijna) incident?

De Wkkgz definieert een incident als: “een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.” Onder het VIM vallen dus ook bijna incidenten.

Voorbeelden van (bijna) incidenten:

  • Agressie en/of geweld
  • Gebeurtenis met apparatuur en/of hulpmiddelen
  • Inname gevaarlijke stoffen
  • Medicatiefout
  • Ongewenst gedrag
  • Onveilige situatie
  • Stoten, knellen en/of botsen
  • Vallen en/of ongeval
  • Verbranden
  • Vermissing
  • Verslikken en/of stikken

 

Wanneer een incident ernstige gevolgen heeft (denk aan blijvend letsel of het overlijden van een cliënt), spreken we over een calamiteit. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd.

Melden van (bijna) incidenten

In principe moet elk (bijna) incident gemeld worden. Een melding wordt vaak gedaan door de zorgprofessional zelf. Maar het kan per organisatie verschillen door wie meldingen worden genoteerd.

Als zzp’er kun je een (bijna) incident vaak zelfstandig noteren. Maar wanneer je met verschillende collega’s en/of organisaties werkt is het handig om een vaste werkwijze met elkaar af te stemmen.

Ons VIM-meldformulier kan hierbij helpen. Via het formulier kun je zelf – of een VIM-verantwoordelijke binnen de organisatie – makkelijk meldingen noteren.

Gebruik onze VIM-procedure

Veilig incidenten melden is bedoelt om de zorgverlening te verbeteren. Iedere zorgprofessional en (kleine) zorgorganisatie is verplicht om hiervoor een interne meldprocedure te hebben.

Met behulp van ons meldformulier kun je als zorgprofessional zelf, of een VIM-verantwoordelijke, een incident melden.

Wil jij ook gebruik maken van ons VIM-meldformulier? Word dan lid of upgrade jouw lidmaatschap via het persoonlijke dashboard.

Wij helpen u graag!

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • Snel geholpen
  • Persoonlijk contact

Korting voor onze leden

Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners

  • Snel besparen
  • Betrouwbare partners