Word nu lid en krijg een gratis jaar plus-lidmaatschap bij Boostz

Lees meer

Waarom zorgprofessionals ook mindfulness kunnen gebruiken

Mindful werken is het nieuwe werken. Ook voor zorgverleners!

Alhoewel mindfulness vaak wordt aangekaart bij cliënten, vergeten veel zorgprofessionals dat dezelfde principes voor hen opgaat.

Ter herinnering delen we daarom de voordelen van mindful zorg verlenen én 3 manieren hoe je als zorgprofessional mindfulness kunt toepassen.

Verhoogde kans op burn-out

Helaas is er een steeds hogere druk op de zorg. Dit veroorzaakt ongezonde stress. Uit onderzoek blijkt dan ook dat zorgprofessionals een verhoogde kans hebben op burn-out, (emotionele) uitputting en vermoeidheid.

Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de kwaliteit van de zorgverlening. Stress heeft een negatieve invloed op de relatie met de cliënten en schaadt het vertrouwen in de zorgverlening. Daarnaast verslechtert stress het vermogen om beslissingen te maken, waardoor er sneller iets kan misgaan.

Het verlichten van de druk op de zorg is een belangrijke stap om dit tegen te gaan. Daarnaast kan mindfulness helpen om stress te voorkomen en te verminderen.

Mindfulness helpt om stress te verminderen én te voorkomen.

Voordelen van mindful zorg verlenen

Mindfulness kan gezien worden als een manier om bewuster in het leven te staan. Met behulp van aandacht oefeningen krijg je een beter beeld van jouw emoties en behoeftes. Hierdoor kun je stress beter reguleren.

Daarnaast helpt mindfulness om moeilijke of uitdagende situaties te accepteren; ‘je bent niet een perfect mens, maar wel perfect menselijk’.

Wanneer je bewuster in het leven staat, en jouw menselijkheid accepteert, kun je juist betere zorg verlenen. Het legt de focus op dat wat wél kan en bewaakt jouw (emotionele) grenzen. Hierdoor kun je een betere balans creëren op de werkvloer.

3 Mindfulness oefeningen

Mindfulness wordt gestimuleerd door aandacht oefeningen. Een bekende aandacht oefening is yoga. Maar je kunt natuurlijk niet overal in ‘neerwaartse hond’ gaan.

Daarom hebben we een lijstje gemaakt met oefeningen die je makkelijk(er) gedurende jouw werkdag kan doen.

Drie makkelijke mindful aandacht oefeningen:

  1. Ademhaling. Wanneer je sneller gaat ademhalen, voel je meteen de stress. Door de focus op jouw ademhaling te leggen kun je dit gevoel verminderen. Een goede oefening is de doos-ademhaling: adem vier tellen in, houd je adem t vier tellen vast, adem vier tellen uit en houd je adem weer vier tellen vast. Herhaal dit vier keer.
  2. Bodyscan. Wanneer je constant druk bezig bent, kun je jouw lichaam en lichaamshouding uit het oog verliezen. Door bewust elk stukje van jouw lichaam – van teen tot kruin – aan te spannen en ontspannen, wordje weer bewust van jouw lichaam en jouw (emotionele) behoeften.
  3. Omgeving. Wat zie je? Welke geluiden hoor je? Wat valt je op? Door een moment te nemen om je bewust te zijn van jouw omgeving, kun je even jouw gedachten loslaten. Dit helpt om een situatie anders te benaderen en om jezelf even rust te geven.

Mindfulness voor zorgprofessionals

De druk op de zorg is erg hoog. Zorgprofessionals ervaren veel stress en hebben een verhoogde kans op een burn-out, (emotionele) uitputting en vermoeidheid.

Mindfulness kan helpen om stress tegen te gaan. Door te letten op jouw ademhaling, bewust te zijn van jouw lichaamshouding en even je gedachten los te laten, kun je stress verminderen.

Mindful werken is belangrijk voor een goede zorgverlening. Onze coach geeft je handvatten zodat je beter kunt omgaan met klachten én klachten kunt voorkomen. Interesse? Word lid en neem contact met ons op.

Wij helpen u graag!

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • Snel geholpen
  • Persoonlijk contact

Korting voor onze leden

Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners

  • Snel besparen
  • Betrouwbare partners