Leren van (bijna) incidenten: 5 Tips voor zorgprofessionals

Veilig incidenten melden (VIM) speelt een belangrijke rol in het verbeteren van de zorg. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet alleen bij melden blijft?

Van verbeteracties organisatie breed delen tot een vaste werkwijze: In dit artikel geven we je vijf tips.

Welke tip(s) ga jij meteen gebruiken? Laat het ons weten op Instagram, Facebook en LinkedIn!

1. Veilig incidenten melden

Veel incidenten worden nog niet gemeld. Vaak komt dit door onwetendheid, twijfel of de angst om erop aangesproken te worden.

VIM is een leerproces en heeft kwaliteitsverbetering als doel. Openheid, eerlijkheid en vertrouwen is hierin erg belangrijk; van zowel de zorgorganisatie als de zorgprofessional.

Iedereen binnen een zorgorganisatie moet bekend zijn met de VIM-procedure. Dit haalt twijfel en angst weg. Daarom hebben wij een zakkaartje gemaakt: een geheugensteuntje die je als zorgorganisatie kunt uitdelen en/of als zzp’er bij je kunt houden.

2. Bijna incidenten tellen ook mee

Naast het melden van incidenten valt onder het VIM ook het melden van bijna incidenten. Doorgaans wordt de ernst van een bijna incident laag ingeschat. Hierdoor worden ze niet meegenomen in een verbeteranalyse.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een calamiteit vaak een samenkomst is van meerdere bijna incidenten. Wanneer je dus bijna incidenten alleen registreert en niet analyseert, kun je veel verbeterpunten over het hoofd zien.

Door bijna incidenten ook mee te nemen in een verbeteranalyse, kun je eventuele calamiteiten voorkomen.

3. Analyseren van incidenten (3 manieren)

Een verbeteranalyse speelt een belangrijke rol om te leren van (bijna) incidenten. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Ten eerste raden we het aan om een vast moment – maandelijks, per kwartaal of jaarlijks – in te plannen. Ten tweede is het handig om gericht een analyse op te zetten.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Trendanalyse: het analyseren van meldingen gebaseerd op de hoeveelheid (‘trend’) waarop incidenten voorkomen
  • Periodeanalyse: het analyseren van meldingen in een bepaalde periode (vakantieperiode, kwartaal etc.)
  • Thema-analyse: het analyseren van meldingen gebaseerd op een bepaald overkoepelend onderwerp en/of proces binnen de zorgverlening (medicatieproces, verwerking persoonlijke informatie etc.)

(Bijna) incidenten hebben impact op de hele organisatie.

4. Deel verbeteracties organisatie breed

Bij (kleine) zorgorganisaties gebeurt het soms dat verbeteranalyses en maatregelen blijven hangen op team- of afdelingsniveau. Dat is erg jammer.

Incidenten hebben impact op de hele organisatie. Door verbeteracties organisatie breed terug te koppelen, voorkom je dat een ander team- en/of afdeling te maken krijgt met eenzelfde incident.

Door tijdens bijvoorbeeld het werkoverleg een vast agendapunt hieraan te wijden, houd je de hele organisatie betrokken, creëer je bewustzijn en voorkom je (onnodige) incidenten.

5. Gebruik een vaste werkwijze

Om goed van een incident te kunnen leren, heb je genoeg relevante informatie nodig. Wanneer iemand een incident meldt, kan het zijn dat niet alle benodigde informatie wordt doorgegeven en/of genoteerd.

Om dit te voorkomen is het aanbrengen van een vaste werkwijze belangrijk. Daarom bieden we in het Extra pakket een VIM-meldformulier aan. Wanneer je meldingen noteert via een standaardformulier, creëer je duidelijkheid en overzicht voor jezelf en alle betrokkenen.

Op deze manier weet iedereen wat ze moeten doorgeven, heb je altijd alle benodigde informatie op één plek en wordt elk incident meegenomen in verbeteranalyses.

Leren van (bijna) incidenten

Leren van (bijna) incidenten is belangrijk om goede zorg te kunnen leveren. Dit kun je stimuleren door iedereen binnen de zorgorganisatie op de hoogte te brengen van de VIM-procedure.

Daarnaast is het belangrijk om alle meldingen – ook die van bijna incidenten – te analyseren en verbeteracties organisatie breed te delen. Wanneer je dan ook nog eens werkt met een standaardformulier, kan er bijna niets meer misgaan!

Wil jij gebruik maken van ons VIM-meldformulier? Word dan lid of upgrade jouw lidmaatschap via het persoonlijke dashboard.

Wij helpen u graag!

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • Snel geholpen
  • Persoonlijk contact

Korting voor onze leden

Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners

  • Snel besparen
  • Betrouwbare partners