Hoe werkt een klachtenregeling voor zzp’ers, en moet ik die als bedrijf meenemen in het contract voor de klachtenregeling?
We krijgen regelmatig de vraag: “Hoe werkt een klachtenregeling voor zzp’ers, en moet ik die als bedrijf meenemen in het contract voor de klachtenregeling?”. Laten we dat eens verduidelijken.
Vooropgesteld: Erisietsmisgegaan verplicht zorgorganisaties niet om zzp’ers mee te nemen in het klachtenregelingcontract. Zzp’ers in de zorg vallen onder de Wkkgz, wat betekent dat ook zij een klachtenregeling moeten hebben en aangesloten moeten zijn bij een erkende Geschillencommissie. Een zzp’er kan ervoor kiezen zich aan te sluiten bij de klachtenregeling van de zorginstelling waarvoor hij/zij werkt, of een eigen regeling te hanteren. In beide gevallen moeten cliënten weten waar ze met hun klachten terecht kunnen.
Omdat de zorginstelling eindverantwoordelijk is voor de kwaliteit van zorg, kan het zijn dat een klacht zich niet alleen richt op het handelen van de zzp’er, maar ook op bredere aspecten, zoals de organisatie, communicatie of samenwerking met andere zorgverleners. In zo’n situatie kunnen meerdere klachtenregelingen van toepassing zijn. Het is dan belangrijk om af te stemmen welke klachtenfunctionaris de leiding neemt in de afhandeling van de klacht
Kortom, neem je zzp’ers niet mee in de klachtenregeling van de zorginstelling? Zorg er dan voor dat zij een eigen regeling hebben en leg dit goed vast. Zo kan de cliënt eenvoudig naar de juiste klachtenregeling worden doorverwezen zonder van het kastje naar de muur gestuurd te worden.