Thuiskantoor? Vergeet de privacy niet!

Terwijl anderen al jaren een praktijk aan huis hebben, zijn sommigen pas net gewend aan hun thuiskantoor.

Naast het vinden van een geschikte plek en een goede bureaustoel, zijn er nog meer obstakels waar je als (nieuwe) thuiswerker rekening mee moet houden.

Als zorgverlener heb je bijvoorbeeld te maken met privacy gevoelige informatie. En, al is alles anders dan anders, de kantoorregels gelden ook aan de keukentafel.

Veilig een werkplek delen

Het beschermen van persoonsgegevens is al een uitdaging an sich. Laat staan wanneer je daar bovenop te maken hebt met thuiswerkende partners, thuisscholende kinderen en glurende buren.

Wanneer je een werkplek deelt, moet je extra maatregelen nemen om persoonsgegevens af te schermen. Maak van tevoren hier duidelijke afspraken over met je huisgenoten.

Daarnaast kun je ook praktische maatregelen nemen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een scherm tussen jou en je thuis-collega. Misschien minder gezellig, maar wel een stuk veiliger!

Het beschermen van persoonsgegevens is al een uitdaging an sich.

Hoe voorkom je dat persoonsgegevens (onbedoeld) gedeeld worden met anderen?

Iedereen in huis weet nu wat er wel en niet mag. Helaas heb je nog steeds te maken met de glurende buren…

Het gaat hier niet alleen om degenen die klaar staan met verrekijker in de hand. Ook onbedoelde gluurders kunnen gevoelige informatie oppikken.

Daarom bij deze 5 tips om dataleks te voorkomen:

  • Tip 1: Bescherm jouw werk. Als je naast een raam werkt, check altijd of jouw beeldscherm en/of andere belangrijke documenten niet vanaf de straat te zien zijn. Hetzelfde geldt voor binnenshuis: kun je zo vanaf de bank meekijken?
  • Tip 2: Ben bij belangrijke gesprekken alleen. Wanneer je in gesprek bent met een cliënt, zorg ervoor dat je alleen in een ruimte zit. Let ook op of een raam/deur openstaat. Zo voorkom je dat anderen met jullie mee kunnen luisteren.
  • Tip 3: Clean desk policy. Ook vanuit huis kun je een ‘clean desk policy’ aanhouden: wanneer je jouw bureau verlaat, liggen er geen belangrijke documenten voor het oprapen.
  • Tip 4: Clean desktop policy. Vergrendel altijd de computer wanneer je je bureau verlaat. Daarnaast kun je de ‘clean desk policy’ ook toepassen op jouw desktop: laat geen belangrijke documenten achter op de startpagina.
  • Tip 5: Wees voorzichtig met het verwijderen van persoonsgegevens. Het is goed om verouderde (persoons)gegevens te verwijderen. Maar gooi deze niet zomaar bij het oud papier. Gebruik een versnipperaar of een afgesloten prullenbak en breng de inhoud naar een gespecialiseerd bedrijf.

Privacy, ook als je vanuit huis werkt

Werken vanuit huis is onderdeel van het nieuwe normaal. Zorg ervoor dat dit gebeurt op een veilige en manier.

Door je bewust te zijn van de potentiële gevaren en privacy leks, kun je beter voorbereid thuis aan de slag.

Wil je meer thuiswerk tips? Kijk dan op onze Instagram!

Wij helpen u graag!

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie Wkkgz, klachtencommissie Jeugdwet of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

  • Snel geholpen
  • Persoonlijk contact

Korting voor onze leden

Exclusief voor de leden van Erisietsmisgegaan.nl bieden wij extra service en voordelen in samenwerking met onze partners

  • Snel besparen
  • Betrouwbare partners