Wtza: Wet toetreding zorgaanbieders : vóór 1 juli a.s. moet je aan een aantal vereisten voldoen.

Ontdek meer
Let op! Inloggen is alleen voor de behandeling van meldingen van onvrede. U ontvangt dan inlogggevens van ons.

Conflicthantering: 5 manieren om conflicten te voorkomen

Conflict betekent letterlijk botsing. Wanneer je een conflict met iemand hebt bots je dus met elkaar; je bent het bijvoorbeeld niet met elkaar eens of iemand voelt zich niet serieus genomen.

Als zorgprofessional is het belangrijk om conflicten te voorkomen. Dit kun je doen met behulp van conflicthantering.

In dit artikel vertellen we meer over conflicthantering en delen we 5 manieren waarop je een conflict kunt voorkomen.

Conflicthantering stijlen

Conflicthantering is het bewust inzetten van een conflictstijl. Een conflictstijl is jouw reactie op een botsing.

Door bekend te zijn met de verschillende conflictstijlen kun je escalatie en onvrede voorkomen en het vertrouwen in jouw zorgverlening herstellen.

De meest voorkomende conflictstijlen zijn:

  • Vermijden: de persoon doet alsof er niets aan de hand is en/of legt de verantwoordelijkheid om het conflict op te lossen bij een ander.
  • Aanpassen en/of toegeven: de persoon negeert het eigen belang en gaat akkoord met de ander (ook al is hij of zij het er niet mee eens).
  • Onderhandelen: de persoon probeert tot een compromis te komen, zodat de belangen van beiden (tot op zekere hoogte) worden nagestreefd.
  • Doordrukken: de persoon probeert de ander te overtuigen van zijn gelijk, zonder rekening te houden met de belangen van de ander.

Een goed gesprek bestaat uit drie elementen: ruimte nemen, ruimte geven en ruimte delen.

5 manieren om conflicten te voorkomen

Een conflict kan leiden tot onvrede. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Maar hoe kun je dit het beste doen?

  1. Geef duidelijk aan wat een cliënt kan verwachten. Wanneer je vooraf duidelijk aangeeft wat een cliënt wel (en niet!) van jouw zorgverlening kan verwachten, voorkom je onnodige misverstanden.
  2. Reageer tijdig en toon belangstelling. Zet zelf de eerste stap wanneer je merkt dat de relatie met jouw cliënt niet lekker loopt. Stel open vragen en probeer samen de situatie te verbeteren.
  3. Geef ruimte aan emotie. Een goed gesprek bestaat uit drie elementen: ruimte nemen, ruimte geven en ruimte delen. Wanneer je merkt dat er een conflict aan het ontstaan is, is het belangrijk om hier de juiste verhouding in te vinden; vergeet niet genoeg ruimte te geven aan jouw cliënt.
  4. Pas jouw conflictstijl aan op de conflictstijl van jouw cliënt. Iedereen heeft een dominante conflictstijl. Hierdoor loopt de communicatie vaak langs elkaar. Door jouw conflictstijl aan te passen aan die van de cliënt, verbeter je de communicatie.
  5. Doe meer dan alleen het conflict wegnemen. Door net dat extra stapje te zetten herstel je niet alleen het vertrouwen in jouw zorgverlening, maar laat je ook actief zien dat je jouw cliënt serieus neemt.

Conflicthantering in de zorgverlening

Als zorgprofessional is het belangrijk om conflicten te voorkomen. Dit kun je doen met behulp van conflicthantering.

Je kunt conflicten voorkomen door: 1. duidelijk aan te geven wat een cliënt wel en niet kan verwachten, 2. tijdig te reageren op een mogelijke conflictsituatie, 3. ruimte te geven aan emoties, 4. jouw conflictstijl aan te passen op die van jouw cliënt en 5. net dat extra stapje te zetten.

Wil jij ook conflicten voorkomen? Kies dan voor het Extra pakket en maak je eigen verbeterplan!

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.