Sluit nu het EXTRA pakket af inclusief incidenten melden en werken met de verbetercyclus (PDCA)

Ontdek meer

Een klacht voorkomen: 3 praktische tips!

Het krijgen van een klacht is voor niemand prettig. Daarom voorkomen we ze het liefst.

Maar hoe kun je als zorgprofessional klachten voorkomen?

In dit artikel geven we je 3 praktische tips!

Tip 1: Ga preventief aan de slag

Binnen de zorg sector zijn er veel regels om zo goed mogelijke zorg te kunnen verlenen. Dit is niet voor niets! Door van te voren maatregelen te nemen worden veel fouten voorkomen.

Hetzelfde geldt voor het contact dat je hebt met een cliënt. Door vooraf maatregelen te nemen kun je klachten oplossen voordat ze er zijn.

Vraag jezelf dus af: wat kan ik nu al doen om vragen en/of onduidelijkheden weg te nemen bij mijn cliënten?

Je wordt niet beoordeeld op de behandeling van de ziekte, maar op de behandeling van de persoon.

Tip 2: Doe iets extra’s

In ‘Als Disney Baas Was In Uw Ziekenhuis’ schrijft Fred Lee: je wordt niet beoordeeld op de behandeling van de ziekte, maar op de behandeling van de persoon.

Wat hij hiermee bedoelt? Cliënten komen niet alleen naar jou toe om behandeld te worden. Ze komen naar jou om beter te worden of om ongemak te verminderen. Goed onderling contact speelt hierin een grote rol.

Door net die extra stapjes te zetten en een persoonlijke insteek te geven aan jouw zorg, verhoog je de tevredenheid van jouw cliënten.

Tip 3: Los het probleem op

Soms gaat er iets mis. Dat is natuurlijk vervelend. Maar het is nog vervelender als dit niet goed wordt opgelost.

Laat een misstap niet in het luchtledige hangen en probeer – samen – zo snel mogelijk een passende oplossing te vinden.

Een klachtenregeling kan hier onderdeel van zijn, maar blijf preventief denken. Door vooraf oplossingen paraat te hebben, kun je beter (en sneller) reageren op een klacht.

Hoe kun je een klacht voorkomen?

Een klacht is voor niemand prettig. Als zorgprofessional kun je klachten voorkomen door vooraf maatregelen te nemen.

Door net die extra stapjes te zetten en oplossingen paraat te hebben, kun je veel klachten voorkomen.

Komen jullie er samen niet uit? Wij helpen jullie graag verder! Word vandaag nog lid van onze onafhankelijke klachtenregeling.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.