Sluit nu het EXTRA pakket af inclusief incidenten melden en werken met de verbetercyclus (PDCA)

Ontdek meer

Eigen zorgorganisatie? Stel een vertrouwenspersoon aan!

Elk jaar krijgen 1.2 miljoen Nederlanders te maken met ongewenst gedrag op de werkvloer. Denk hierbij aan pesten, discriminatie of intimidatie.

Een vertrouwenspersoon ondersteunt medewerkers die te maken hebben (gehad) met ongewenst gedrag. Daarnaast helpt een vertrouwenspersoon om ziekteverzuim te voorkomen.

Medewerkers beschermen tegen stressfactoren

In Nederland geldt de Arbowet. In de Arbowet staat onder andere dat werkgevers verplicht zijn om hun werknemers te beschermen en Psychosociale Arbeidsbelasting beleid (PSA-beleid) te hebben.

PSA heeft betrekking op alle factoren die stress kunnen veroorzaken tijdens het werken; zoals een te hoge werkdruk of grensoverschrijdend gedrag.

Niet alleen werkgevers zijn hiervoor verantwoordelijk. Ook werknemers worden onder PSA-beleid verantwoordelijk gehouden voor het creëren van gezonde werkomstandigheden.

Ongewenst gedrag heeft niet alleen impact op een individu.

€ 1.7 miljard aan extra verzuimdagen

Een gezonde werkcultuur is gebaseerd op open communicatie en vertrouwen. Dit kun je stimuleren door het aanstellen van een vertrouwenspersoon.

Een vertrouwenspersoon helpt bij bewustwording op de werkvloer; dit kan door voorlichting te geven, het helpen opstellen van gedragscodes of het geven van advies. Hierdoor creëer je niet alleen een gezonde werkcultuur, maar verminder je ook de kans dat mensen ziek worden.

Volgens onderzoek van TNO neemt een medewerker die gepest wordt 7 extra verzuimdagen op. Dit kost niet alleen jaarlijks € 1.7 miljard aan loondoorbetalingen, maar verhoogt ook de werkdruk in de zorgsector. Ongewenst gedrag heeft dus niet alleen impact op een individu!

Vertrouwenspersoon voor cliënten

Een vertrouwenspersoon kan ook een rol hebben voor cliënten. Net zoals voor de zorgorganisatie zelf, helpt een vertrouwenspersoon de cliënt wanneer deze ongewenst gedrag ervaart.

Een vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en helpt de cliënt bij het oplossen van het probleem. Daarnaast kan een vertrouwenspersoon ondersteuning bieden en advies geven.

Hierdoor kunnen vervelende situaties sneller worden opgelost, (officiële) klachten worden voorkomen en vertrouwen in jouw zorgverlening worden hersteld.

Maak gebruik van onze vertrouwenspersoon!

Naast het voorkomen en oplossen van ongewenst gedrag, draagt een vertrouwenspersoon bij aan een gezonde werkcultuur. Dit verhoogt de kwaliteit van de zorg voor zowel medewerkers als cliënten.

Een vertrouwenspersoon kan ingezet worden voor medewerkers binnen een zorgorganisatie, maar ook cliënten kunnen gebruik maken van een vertrouwenspersoon.

Wil je gebruik maken van onze vertrouwenspersoon? Neem contact met ons op via info@erisietsmisgegaan.nl of +31 (0) 35 20 31 585.

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.