Wtza: Wet toetreding zorgaanbieders : vóór 1 juli a.s. moet je aan een aantal vereisten voldoen.

Ontdek meer
Let op! Inloggen is alleen voor de behandeling van meldingen van onvrede. U ontvangt dan inlogggevens van ons.

3 tips om ransomware te voorkomen

Veilig digitaal werken behoort tegenwoordig tot de kerntaken van zorgprofessionals. Niet alleen omdat er veel meer gebruik wordt gemaakt van digitale hulpmiddelen (zoals laptops en mobiele telefoons), maar ook omdat er steeds meer cybercriminelen zijn die graag misbruik willen maken van de gegevens die zorgprofessionals verzamelen.

Voor wie de laatste tijd het nieuws heeft gevolgd, weet dat de afgelopen paar jaar een enorme stijging te zien is in het aantal bedrijven die te maken hebben gehad met cybercriminaliteit. Voornamelijk ransomware raakt kleine bedrijven hard.

Hoe kun je als zelfstandige ondernemer jezelf hiertegen beschermen?

Wat is ransomware?

Ransomware, ook wel gijzelsoftware genoemd, is een manier waarop criminelen computers, bestanden of zelfs hele netwerken blokkeren door deze te versleutelen. Vaak vragen ze een geldbedrag om de blokkade op te heffen.

Alhoewel het vooral de grote bedrijven zijn die het nieuws halen bestaat het merendeel van de ransomware-slachtoffers uit kleine bedrijven en/of individuelen. Het is dan ook niet de vraag óf je slachtoffer wordt van cybercriminaliteit, maar hoe je het actief kunt voorkomen.

Naast dat het natuurlijk vervelend is om je gegevens (tijdelijk) kwijt te zijn, is het voor zorgprofessionals extra belangrijk om bewust te zijn van de potentiële gevaren. Een ransomware-aanval schaadt niet alleen jouw bestanden, maar ook het vertrouwen van jouw cliënten.

Voor zorgprofessionals is veilig digitaal werken extra belangrijk. Cybercriminaliteit, zoals ransomware, kan een grote impact hebben op jouw praktijk en cliënten.

Stappen die je kunt ondernemen om ransomware te voorkomen

Zoals we in een eerder artikel al bespraken, via phishing krijgen de meeste cybercriminelen toegang tot jouw apparaat of systeem. Wanneer ze toegang hebben, hebben ze vaak vrij spel.

De meest voorkomende phishing-techniek is het verzenden van vervalste e-mails. Deze e-mails lijken afkomstig te zijn van betrouwbare bronnen, maar bevatten een besmet bestand of is erop gericht om (persoonlijke) informatie te ontfutselen.

Bij veilig digitaal werken is het dus niet alleen belangrijk om technisch alles op orde te hebben, maar ook om alert te blijven op mogelijke menselijke fouten. Dit kun je doen door:

  1. Een phishingtest uit te voeren: Verstuur zelf een ‘vervalste e-mail’ en kijk hoeveel mensen (binnen jouw organisatie) erop klikken. Hierdoor krijg je een goed beeld van de huidige situatie en kun je de test gebruiken als trainingsmateriaal; hoe hadden ze bijvoorbeeld kunnen weten dat het om een valse e-mail ging?
  2. Een vast phishing-proces in te stellen: Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Door een duidelijk phishing-proces in te stellen, weet iedereen wat ze moeten doen wanneer ze (denken) een phishing e-mail te hebben ontvangen; hierdoor kunnen anderen ook snel op de hoogte worden gebracht en blijft de schade minimaal.
  3. Een positieve veiligheidscultuur te creëren: Als iemand toch per ongeluk op een phishing e-mail heeft geklikt, wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk weten. Het creëren van een positieve veiligheidscultuur draagt hieraan bij. Stimuleer meldingen en sta open voor verbetering. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van onze gratis mini-gids.

Veilig digitaal werken

Voor zorgprofessionals is veilig digitaal werken extra belangrijk. Cybercriminaliteit, zoals ransomware, kan een grote impact hebben op jouw praktijk en cliënten.

Bewustzijn rondom phishing en phishing-technieken helpt om cybercriminaliteit tegen te gaan. Voer zelf phishingtests uit, stel een duidelijk proces in en creëer een positieve veiligheidscultuur zodat geen enkele phishing e-mail erdoorheen glipt.

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt niet alleen voor ransomware. Als lid van Erisietsmisgegaan.nl doe je er alles aan om klachten te voorkomen. Meld je aan als lid!

Wij helpen u graag

Wilt u meer informatie over onze klachtenregeling, geschillencommissie of dienstverlening?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op.